Artikel 1. Definities: wat bedoelen we ermee?
In deze algemene voorwaarden gebruiken we de volgende definities:
-
Checkjelinkje (wij-vorm): dat zijn wij! In artikel 2 vind je meer informatie over ons
bedrijf;
-
Wederpartij (jij-vorm): dat ben jij! Samen sluiten wij (misschien) een Overeenkomst;
-
Consument (jij-vorm): je wordt aangemerkt als een Consument op het moment dat je
handelt uit naam van jezelf, en dus niet namens een beroep of bedrijf;
-
Overeenkomst: alle afspraken die we samen maken over onze Dienstverlening door
ons aan jou;
-
Partijen; Wederpartij en Checkjelinkje samen;
-
Schriftelijk: berichtgeving per e-mail, post, fax of WhatsApp;
-
Derde(n): andere partijen die geen onderdeel uitmaken van deze Overeenkomst;
-
Hoofdsom: Het geld wat teruggevorderd én ontvangen is van de verdachte, door
Checkjelinkje of een van onze partners.
-
Dienstverlening: het terughalen van de Hoofdsom via de service Geldterug bij de
Verdachte.
-
Verdachte(n): Derde(n) die via online handelingen geld afhandig heeft gemaakt van
de Wederpartij van Checkjelinkje.
Artikel 2. Checkjelinkje
Naam bedrijf: Checkjelinkje
Straatnaam en nummer: Plantsoenstraat 75
Postcode en vestigingsplaats: 7001 AB Doetinchem
KvK nummer: 82862222
Artikel 3. Algemene bepalingen
-
Deze algemene voorwaarden gelden voor elk aanbod en alle (rechts)handelingenvan
Checkjelinkje over de Dienstverlening van GeldTerug en voor iedere Overeenkomst
tussen Checkjelinkje en Wederpartij daarover.
-
Sluiten we een digitale Overeenkomst? Dan zorgen wij ervoor dat je, en nog voordat
de Overeenkomst wordt gesloten, onze algemene voorwaarden kunt doorlezen. Dit
zullen we dan via elektronische wijze doen, en op zo'n manier dat je een kopie van
onze algemene voorwaarden kunt opslaan zodat je deze ook op een later moment
nog kunt bekijken. Is dat niet mogelijk? Dan laten we je, ook hier weer voordat de
Overeenkomst wordt gesloten, weten waar je onze algemene voorwaarden kunt
vinden of kun je aan ons vragen om deze kosteloos naar jou toe te sturen. Dit kan
digitaal maar ook via de post.
-
Tenzij we samen uitdrukkelijk en Schriftelijk wat anders hebben afgesproken in onze
Overeenkomst, gelden er geen andere algemene voorwaarden dan deze. Eventuele
andere algemene voorwaarden zijn dan dus niet van toepassing.
-
Alleen als we dit samen uitdrukkelijk en Schriftelijk overeengekomen zijn, kunnen er
afwijkingen of aanvullingen op deze algemene voorwaarden gelden.
-
De afspraken uit deze algemene voorwaarden gelden altijd. Ook als wij er niet
uitdrukkelijk om hebben gevraagd of als we je er eerder misschien niet letterlijk aan
hebben gehouden. Een toegestane uitzondering hierop door ons, betekent niet dat
we je niet alsnog aan deze algemene voorwaarden mogen vragen te houden.
-
Kunnen wij een bepaling of meerdere bepalingen uit deze algemene voorwaarden
niet gebruiken, bijvoorbeeld omdat een rechter in zijn vonnis zegt dat deze onredelijk
is? Dan geldt deze bepaling niet. We spreken dan wel af dat we samen in overleg
treden om een nieuwe bepaling tot stand te laten brengen, waarbij we zoveel
mogelijk het idee en de inhoud van de oude bepaling in gedachten houden, zodat we
daar wel een beroep op kunnen doen.
-
Wij doen natuurlijk altijd ons best om de Overeenkomst volledig na te komen. Toch
kan het soms voorkomen dat (een deel van) het resultaat tegenvalt. Deze
Overeenkomst is dan ook een inspanningsverbintenis en geen resultaatsverbintenis.
Dit houdt in dat wij ons altijd beloven in te zetten, maar geen (concrete) beloftes doen
over het resultaat.
-
Voor het uitvoeren van de Overeenkomst, mogen wij Derden (andere partijen) om
hulp vragen.
-
De werking van artikelen 7:404 en/of 407 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is/zijn
uitgesloten. Dit betekent dat de Overeenkomst niet door een specifiek persoon
verricht hoeft te worden en dat hoofdelijke aansprakelijkheid wordt uitgesloten.
Artikel 4. Het aanbod
-
Soms is het aanbod van onze Dienstenverlening maar even geldig. Bijvoorbeeld bij
speciale aanbiedingen of als de prijzen ervan flink kunnen schommelen. Daarnaast
kan het ook zijn, dat ons aanbod afhankelijk is van een aantal voorwaarden. Als ons
aanbod een bepaalde duur heeft of onder bepaalde voorwaarden is, dan staat dat
altijd duidelijk in ons aanbod vermeld.
-
We omschrijven onze Dienstverlening duidelijk, zo weet jij precies wat je koopt. Staat
er ergens een overduidelijke vergissing of fout, bijvoorbeeld in het bedrag? Dan zijn
wij niet verplicht ons aan die foutieve prijs te houden.
Artikel 5. De Overeenkomst
-
Ga je in op ons aanbod en aanvaard je deze, en voldoe je aan de eventuele eisen
die wij stellen? Dan ontstaat er een Overeenkomst tussen ons.
-
De eisen die wij stellen zijn als volgt:
-
Je bent opgelicht en hebt betaald voor een aankoop bij iemand die je verder niet
kent. Dat kan bijvoorbeeld een online aankoop zijn via Marktplaats, via Facebook of
bij een nepwebwinkel;
-
Je hebt wel betaald maar de ‘verkoper’ heeft niets geleverd of opzettelijk iets heel
anders geleverd wat veel minder waard is;
-
Je hebt aan de Verdachte betaald via je bank, naar het IBAN van de verdachte, met
een overboeking of een mobiel betaalverzoek (bijvoorbeeld met een Tikkie);
-
De betaling is niet langer dan 13 maanden geleden gedaan;
-
De betaling is overgemaakt naar een Nederlandse IBAN (begint met NL);
-
Het bedrag waarvoor je bent opgelicht is hoger dan €500,- (vijfhonderd euro);
-
Je bent boven de 18 jaar oud;
-
Je staat niet onder curatele of bewindvoering
-
Als een bepaling van deze algemene voorwaarden of de Overeenkomst niet (meer)
geldig is, dan betekent dat niet dat de algemene voorwaarden in hun geheel niet
meer gelden. Alleen die ene bepaling is dan niet meer geldig. Als dit gebeurt, dan
gaan we samen in overleg om een nieuwe bepaling te maken die de niet-geldige
bepaling vervangt. Daarbij proberen we zo goed mogelijk aan te sluiten bij de
strekking van de niet-geldige bepaling.
-
Hebben wij goede reden om te twijfelen of jij jouw kant van de Overeenkomst wel
kunt nakomen, bijvoorbeeld de betaling? Dan hebben wij het recht om onze kant van
de Overeenkomst niet na te komen en om niet te beginnen met de uitvoering
daarvan. Nemen wij dit besluit, dan brengen we je hier Schriftelijk van op de hoogte.
-
Deze algemene voorwaarden gelden ook voor eventuele toekomstige, aanvullende
of vervolgopdrachten/-Overeenkomsten die voortkomen uit deze Overeenkomst.
-
Afgesproken (op)levertermijnen zijn altijd een indicatie. Hoewel we deze natuurlijk
altijd zo goed mogelijk proberen na te komen, kan het soms gebeuren dat er iets niet
loopt zoals we hadden gewild. In die gevallen heb je geen recht op een
(schade)vergoeding, je kunt immers geen rechten ontlenen aan de door ons
geschatte (op)levertermijn.
-
Wanneer je online aangeeft gebruik te maken van onze Dienstverlening, of heb je via
elektronische weg ons aanbod aanvaard, dan bevestigen we dit ook online aan jou.
Artikel 6. Herroepingsrecht
-
Je kunt als Consument zijnde een Overeenkomst op afstand of een Overeenkomst
gesloten buiten de verkoopruimte (bijvoorbeeld een online aankoop) zonder reden
ontbinden, en dus beëindigen, binnen 14 (veertien) dagen.
-
Er zijn een aantal redenen waarom je geen gebruik kan maken van je
herroepingsrecht. Een daarvan is wanneer jij ons toestemming geeft om de
Overeenkomst direct uit te gaan voeren. Geef je ons die toestemming? Dan kan je
dus niet meer herroepen.
Artikel 7. Ontbinding of beëindiging
-
Als jij een of meer van jouw verplichtingen niet, niet op tijd of niet goed nakomt,
failliet wordt verklaard, (voorlopige) surseance en/of uitstel van betaling is
aangevraagd, over wordt gegaan tot liquidatie van jouw bedrijf, of wanneer (een deel
van) je vermogen in beslag wordt genomen, dan hebben wij het recht om de
uitvoering van de Overeenkomst uit te stellen of om de Overeenkomst per direct te
beëindigen. Dit laatste kunnen wij doen zonder dat wij jou daarover vooraf moeten
waarschuwen, maar wel via een Schriftelijke verklaring. De keuze voor welke actie
we in dat geval gaan ondernemen is aan ons en daarnaast houden wij ook het recht
om eventueel een vergoeding van kosten, schade en rente(s) van jou te vorderen.
-
Als de Overeenkomst eindigt door een situatie van overmacht, dan hebben we recht
op betaling van de al gewerkte uren en eventuele al gedane investeringen.
-
Beëindiging van de Overeenkomst kan van rechtswege, of vanwege een of meerdere
van de volgende situaties:
-
De schade is verhaald op de Verdachte en aan Wederpartij is overgemaakt;
-
Checkjelinkje besluit om de zaak niet (meer) in behandeling te nemen;
-
Onze incassopartner aangeeft dat de kans nihil is dat de schade teruggehaald
kan worden;
-
Na aanvang van de Overeenkomst, Checkjelinkje merkt dat de door Wederpartij
aangeleverde gegevens onjuist zijn;
-
Het Checkjelinkje niet is gelukt om je schade te verhalen;
-
Het Checkjelinkje niet is gelukt om de schade te verhalen, maar Wederpartij met
onze incassopartner een gerechtelijk traject start;
Artikel 8. Aansprakelijkheid
Als jij een Consument bent, dan gelden de volgende voorwaarden speciaal voor jou:
-
Onze totale aansprakelijkheid is beperkt tot een vergoeding van de schade tot
maximaal het bedrag waarvoor de Overeenkomst is gesloten (exclusief btw). In
aanvulling daarop zal de totale vergoeding van de schade door ons in geen enkel
geval meer bedragen dan het bedrag dat onze aansprakelijkheidsverzekeraar aan
ons uitkeert.
-
Is de ontstane schade het gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid aan onze
kant? Dan zijn wij daar altijd voor aansprakelijk.
Als jij met ons handelt in de uitoefening van je beroep of bedrijf, dan gelden de volgende
voorwaarden speciaal voor jou:
-
Wij zijn niet aansprakelijk voor directe en indirecte schade. Is deze schade het
gevolg van opzet of bewuste roekeloosheid aan onze kant? Dan zijn wij daar altijd
voor aansprakelijk.
-
Als wij in een concreet geval toch aansprakelijk kunnen worden gesteld, dan zijn wij
alleen aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt verstaan:
-
redelijke kosten die jij zou moeten maken om onze prestatie/ons handelen in
overeenstemming te brengen met de tussen ons gesloten Overeenkomst.
Deze vervangende schade wordt niet vergoed als jij de Overeenkomst zelf
laat beëindigen;
-
redelijke kosten die zijn gemaakt om de oorzaak en de omvang van de
schade vast te stellen. Dit, alleen zolang de vaststelling betrekking heeft op
schade zoals bedoeld wordt in deze algemene voorwaarden;
-
redelijke kosten die zijn gemaakt ter voorkoming of beperking van schade
voor zover jij kunt aantonen dat deze kosten hebben geleid tot een beperking
van de schade zoals bedoeld wordt in deze algemene voorwaarden.
-
Als wij in een concreet geval toch aansprakelijk kunnen worden gesteld, dan zal de
totale aansprakelijkheid van ons zijn beperkt tot een vergoeding van de schade tot
maximaal het bedrag waarvoor de Overeenkomst is gesloten (exclusief btw).
-
De totale vergoeding van de schade door ons zal in geen enkel geval meer bedragen
dan het bedrag dat onze aansprakelijkheidsverzekeraar aan ons uitkeert.
-
Jij vrijwaart ons voor eventuele aanspraken van anderen (= Derden), die in verband
met de uitvoering van de Overeenkomst (mogelijk) schade lijden. Wij zijn in die
gevallen dus niet aansprakelijk voor deze schade, maar jijzelf.
Algemene bepalingen omtrent aansprakelijkheid, deze bepalingen gelden altijd en ongeacht
of jij een Consument bent of niet:
-
Wil je aanspraak maken op een schadevergoeding, dan kun je een verzoek daartoe
alleen indienen als je de schade zo snel mogelijk na het ontstaan daarvan bij ons
meldt. Doe je dit niet uiterlijk binnen 12 (twaalf) maanden na het ontstaan daarvan,
dan vervalt jouw recht op schadevergoeding door ons.
-
Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die door eventuele hulppersonen wordt
toegebracht. Dit zie je ook terugkomen in artikel 7:76 van het Burgerlijk Wetboek.
-
Hebben wij gegevens of informatie van jou nodig voor de uitvoering van de
Overeenkomst, en heb jij ons die gegevens of informatie niet, niet volledig, te laat of
simpelweg onjuiste informatie en/of gegevens verstrekt, dan zijn wij voor de daardoor
ontstane schade niet aansprakelijk. Dit, ongeacht de aard van deze schade.
Artikel 9. Overmacht
-
Soms gebeuren er dingen waar wij zelf ook geen invloed op hebben. In juridische
termen wordt daar de situatie van 'overmacht' mee bedoeld. Dit kun je terugvinden in
artikel 6:75 van het Burgerlijk wetboek. Daarbij kun je onder meer denken aan:
-
wanprestaties van toeleveranciers of andere Derden;
-
(stroom)storingen;
-
computervirussen;
-
extreme weersomstandigheden;
-
brand(gevaar);
-
(dreigend) oorlogsgevaar;
-
pandemieën;
-
epidemieën;
-
quarantaines;
-
ziekteverzuim;
-
stakingen;
-
arbeidsongeschiktheid;
-
maatregelen van overheidswege;
In die gevallen zouden wij dus wel willen leveren of presteren, maar kunnen wij dit
door een van buitenaf komende oorzaak en tegen onze wil in niet doen. In die
gevallen mag je op grond van de wet dan ook redelijkerwijs niet langer van ons
verwachten dat wij dit wel doen.
-
Als zich een situatie van overmacht voordoet, waardoor wij niet aan onze
verplichtingen kunnen voldoen, dan mogen wij die verplichting net zo lang uitstellen
(opschorten) totdat dit wel weer kan. Indien deze situatie van overmacht 30 (dertig)
kalenderdagen heeft geduurd, dan kunnen wij beide de Overeenkomst Schriftelijk en
in zijn geheel of slechts een gedeelte daarvan doen beëindigen. Helaas is het in het
geval van overmacht niet mogelijk om een vergoeding van jouw eventuele schade
aan te vragen, ook niet als wij door de situatie van overmacht een bepaald voordeel
hebben genoten.
Artikel 10. Garantie
-
Helaas kunnen wij geen garanties geven over het resultaat van onze
Dienstverlening. Wat we wel kunnen garanderen is dat wij er alles aan zullen doen
om de situatie tot een goed einde te brengen!
Artikel 11. Prijs en betaling.
-
De prijs die jij aan ons voldoet, bedraagt 15% van de Hoofdsom.
-
De manier van betalen, is dat wij 85% van de Hoofdsom, naar het IBAN nummer
overmaken dat wij van je hebben ontvangen en dus 15% houden. Lukt het ons niet
iets terug te krijgen? Dan hoef jij dus niets te betalen.
-
Alle door ons genoemde bedragen zijn in euro's en inclusief omzetbelasting of
andere heffingen die door de overheid worden opgelegd, tenzij wij daar iets anders
over hebben afgesproken.
-
De overeengekomen bedragen zijn gebaseerd op kostprijsbepalende factoren op het
moment van onze aanbieding. Wij behouden ons daarom het recht voor om 3 (drie)
maanden na het sluiten van de Overeenkomst, eventuele ontstane wijzigingen in de
kostprijsbepalende factoren, waarop wij in redelijkheid geen invloed kunnen
uitoefenen, zoals het verhogen van accijnzen en sociale lasten, aan jou door te
berekenen. Dan mogen wij het bedrag wat wij aftrekken van de Hoofdsom,
vermeerderen met maximaal 20%.
-
Kortingen en geoffreerde bedragen gelden niet automatisch voor onze toekomstige
Overeenkomsten.
-
Geef jij een verkeerd rekeningnummer door? Dan is dat jouw eigen
verantwoordelijkheid.
Artikel 12. Klachten
-
Wil je een klacht indienen over een gebrek aan onze Dienstverlening? Laat het ons
dan uiterlijk binnen 1 (een) maand nadat je dit gebrek hebt ontdekt of deze
redelijkerwijs had moeten ontdekken, weten.
-
Heb je een klacht bij ons ingediend? Dan dien je ons in ieder geval 1 (een) maand de
tijd te geven om deze klacht in onderling overleg op te lossen.
Artikel 13. Overdracht
-
Jouw rechten en plichten uit deze Overeenkomst kunnen niet worden overgedragen
aan een ander, zonder de Schriftelijke instemming van ons. Deze bepaling geldt
zoals bedoeld wordt in artikel 3:83 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek en heeft daarmee
zogeheten 'goederenrechtelijke werking'.
Artikel 14. Intellectuele eigendom
-
Alle intellectuele eigendomsrechten die betrekking hebben op en/of het resultaat zijn
van de door ons uitgevoerde Overeenkomst, berusten bij ons. Jij krijgt alleen de
zogeheten niet-exclusieve en niet overdraagbare gebruiksrechten die in deze
algemene voorwaarden en de wet worden toegekend. Ieder ander of verdergaand
recht hoort daar niet bij.
-
Als wij je stukken sturen, dan mag alleen jij die gebruiken.
-
Wij hebben het recht om kennis die we bij de uitvoering van de Overeenkomst
verkregen hebben, te gebruiken voor andere doeleinden. Dit mogen wij natuurlijk
alleen voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie van jou met Derden wordt
gedeeld.
-
Wij mogen jouw naam en logo gebruiken als referentie of voor promotie als jij ons
daar toestemming voor geeft.
-
Jij zorgt ervoor dat wij niet aansprakelijk kunnen worden gesteld door Derden op het
gebied van intellectuele eigendomsrechten.
-
Als je in strijd met dit artikel handelt, dan ben je een direct opeisbare boete ter
hoogte van driemaal het bedrag dat wij voor de Overeenkomst hebben afgesproken
verschuldigd. Daarnaast houden we ons recht om schadevergoeding van jou te
vorderen.
Artikel 15. Beheer
-
We mogen altijd wijzigingen aanbrengen in de technische faciliteiten van onze
Dienstverlening. Bijvoorbeeld onze website.
-
Je dient je bij het gebruik van onze technische faciliteiten te gedragen zoals van een
verantwoordelijk en zorgvuldig gebruiker van de Dienstverlening mag worden
verwacht.
-
Jij bent steeds verantwoordelijk voor ieder (onbevoegd) gebruik dat voortkomt uit
jouw gebruiks en/of toegangsrechten. Je dient onbevoegd gebruik dan ook te
voorkomen door passende en redelijke maatregelen te treffen. Het is aan jou niet
toegestaan om de gebruiks en/of toegangsrechten te delen met Derden.
-
Je verklaart onze gegeven aanwijzingen voor het gebruik van onze Dienstverlening
altijd op te volgen.
-
We mogen altijd wijzigingen aanbrengen in niet-technische faciliteiten van onze
Diensten.
-
Wijzigen wij onze technische onderdelen? En moet jij daarom ook definitief iets
belangrijks aanpassen? Dan laten we je dat zo snel mogelijk weten. Je krijgt je geld
dan niet terug en je hebt dan ook geen recht op schadevergoeding. Je kunt onze
Overeenkomst daarentegen wel opzeggen. Deze eindigt in dat geval op de dag dat
de wijziging ingaat.
-
Als we dat nodig vinden, dan mogen we technische onderdelen onderbreken of
verwijderen als deze een storing of vertraging van het systeem veroorzaken. We
mogen die onderdelen blokkeren of andere maatregelen treffen zonder jou daarover
in te lichten. Daarbij vervalt jouw recht op schadevergoeding of compensatie.
-
We mogen deze onderdelen (tijdelijk) stoppen of beperken voor onderhoud,
aanpassingen of verbeteringen. Daarvan hoeven we jou niet op de hoogte te stellen.
Je hebt daarbij ook geen recht op schadevergoeding of compensatie.
Artikel 16. Exclusiviteit
-
Je geeft ons tijdens de duur van de Overeenkomst het exclusieve recht om de
toegewezen Diensten uit te voeren.
Artikel 17. Verrekening en opschorting
-
Je hebt geen recht op opschorting of verrekening, als jij handelt in uitoefening van
persoon of bedrijf. Deze rechten zijn uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 18. Toepasselijk recht
-
Op de Overeenkomsten die we samen sluiten, geldt alleen het Nederlands recht.
-
Hebben we een conflict? Dan lossen we dat in de eerste instantie op door samen te
overleggen. Komen we er alsnog niet uit, dan mag alleen een bevoegde rechter uit
regio Gelderland er uitspraken over doen.
Artikel 19. Survival
-
Na het eindigen van deze Overeenkomst, gelden de bepalingen die logischerwijs in
stand moeten blijven dus ook nog steeds.
Artikel 20. Wijziging of aanvulling
-
We mogen deze algemene voorwaarden eenzijdig wijzigen en/of aanvullen. Indien dit
het geval is, dan zullen we je op de hoogte brengen van de wijzigingen en/of
aanvullingen.
-
We laten je dit ten minste 30 (dertig) dagen voordat de nieuwe voorwaarden gaan
gelden weten.
-
Betekent de wijziging dat wij anders mogen presteren dan dat we samen hebben
afgesproken? Dan mag jij de voorwaarden natuurlijk weigeren, of onze
Overeenkomst ontbinden als jij een Consument bent.