Veel vormen van online criminaliteit

Er zijn veel vormen van online criminaliteit. Het vaakst wordt men slachtoffer van online oplichting en fraude, waarbij aankoopfraude (wel betalen, niks ontvangen) het vaakst voorkomt. Maar ook hacken (4,7%) en online bedreiging en intimidatie komen vaak voor (4,1%).

Los van de manier waarop iemand slachtoffer wordt, geeft 37 procent aan dat ze daarna minder vertrouwen hebben in andere mensen dan voorheen. Dat benadrukt het ondermijnende effect dat online criminaliteit heeft op de samenleving.

 

Helft Nederlanders wil weten hoe ze zich moeten beschermen

We regelen steeds meer online. Zo hadden in 2021 zo’n 11 miljoen mensen een DigiD-account, had 96 procent van de Nederlanders toegang tot internet, verzond bijna iedereen dat jaar de belastingaangifte digitaal en maakten 46 procent van de Nederlanders in 2022 digitaal een afspraak bij de (huis-)arts. En al die mensen zijn voor een cybercrimineel een potentieel slachtoffer.

Het speelveld van een cybercrimineel is ontzettend oneerlijk. Ze kunnen kiezen uit 16,5 miljoen potentiële slachtoffers, ze hebben alle tijd om een aanval voor te bereiden en kunnen hun tijd rustig besteden aan het uitdenken van nieuwe vormen van oplichting. Lukt het vandaag niet, dan morgen wel. Lukt het 99 keer niet en één keer wel? Missie geslaagd.

Jij daarentegen, kan je die rust niet veroorloven. Je moet continu op de hoogte zijn van de verschillende vormen van online oplichting, de maatregelen die je kunt treffen én je moet al die maatregelen implementeren. En ondertussen moet je wel al je zaken blijven regelen. Digitaal, natuurlijk.

Er wordt dus nogal wat van je verwacht. In het dagelijks leven kun je bijna niet meer zonder het internet, om dingen te regelen, om verbonden te blijven met vrienden en familie en voor je werk. Tegelijkertijd nemen de online risico’s met de dag toe. Je wordt erop aangekeken als je een Tikkie niet meteen betaalt, maar iedereen heeft ook hun mening klaar als je per ongeluk een nep betaalverzoek van een oplichter betaalt. Berichten van de overheid kun je digitaal ontvangen, maar je leest ook vaak over phishingmails, zogenaamd “van de overheid”.

Het is daarom niet gek dat de helft van alle Nederlanders aangeeft behoefte te hebben aan meer informatie over beschermende maatregelen tegen cybercriminaliteit.

 

Bij twijfel, eerst checken

Checkjelinkje is ontstaan vanuit die frustratie; er wordt een hoop van je verwacht, je moet elke dag het kaf van het koren scheiden en altijd alert zijn. Maar dat vraagt ook van je dat je precies weet waar je op moet letten. De tools van Checkjelinkje nemen gebruikers wat werk uit handen.

Door een link via de website te controleren, krijgen gebruikers meteen een waarschuwing als de site volgens Checkjelinkje mogelijk malafide is. Daarvoor gebruikt Checkjelinkje miljoenen datapunten, zoals domeinnaamregistraties, certificaatuitgiften en data van partners. Gebruikers kunnen sites ook rapporteren, zodat andere gebruikers gewaarschuwd worden als ze die site checken.

In 2022 controleerde 14 procent van de Nederlanders een webwinkel bij een linkchecker, zoals die van Checkjelinkje, voordat ze er iets kochten.

Daarmee droegen zij indirect ook bij aan het beschermen van andere gebruikers. Hoe meer links er gecontroleerd en gerapporteerd worden, hoe meer gebruikers voor malafide sites gewaarschuwd kunnen worden.

Door Checkjelinkje te gebruiken, creëer je zo een veiliger internet voor jezelf en jouw omgeving. En maken we samen een einde aan online oplichting.

 

Bronnen