Met Checkjelinkje® ga je veiliger online.

Datalek bij EuroParcs

EuroParcs heeft een datalek gemeld in hun beveiligde digitale omgeving. De omvang van het lek is nog onduidelijk, maar er wordt samengewerkt met specialisten om de aard en omvang van het incident te achterhalen.

Bekijk alle informatie in Mijn Checkjelinkje open_in_new
Afbeelding

Wat is er gebeurd?

EuroParcs heeft een datalek gemeld in hun beveiligde digitale omgeving. De omvang van het lek is nog onduidelijk, maar er wordt samen met specialisten onderzoek gedaan.

EuroParcs benadrukt dat het reserveringssysteem niet is geraakt. Reserveringen kunnen volgens hen dus gewoon gemaakt worden. Ook de nieuwsbrieven-database zou niet zijn getroffen.

EuroParcs zegt dat ze het lek snel hebben gedetecteerd en het getroffen deel van de IT-omgeving offline hebben gehaald. De IT-omgeving en data zijn hersteld met behulp van een back-up.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is ingelicht over het datalek. Mogelijk betrokken stakeholders worden benaderd en voorzien van informatie over potentiële risico's en mogelijke mitigerende maatregelen.

EuroParcs waarschuwt voor een verhoogd risico op misbruik van persoonsgegevens als gevolg van het datalek. Relaties van EuroParcs worden geadviseerd om extra alert te zijn op spam- en phishing-berichten, sterke wachtwoorden te gebruiken en te letten op identiteitsfraude.

Wat kun je doen?

Als je betrokken bent bij een datalek is het altijd verstandig om alert te blijven op phishingmails, verdachte telefoontjes of andere pogingen tot fraude.

Via de Datalek Check van Checkjelinkje krijg je daarnaast concreet advies over dit specifieke datalek bij EuroParcs.

Precies weten wat je kunt doen? Met de ‘Datalek Check’ in Mijn Checkjelinkje krijg je gepersonaliseerd advies.

Openen